84 namen; een filosofiegeschiedenis

Recensie

84 namen
R.P. Bosch
Uitgeverij IJzer
ISBN 978 90 8684 10402

84 namen is een enerverende speurdersroman en een filosofiegeschiedenis in één. Het gaat over Naomi die een filosofiecursus doet. Niet bepaald haar eerste keuze, maar naarmate de achttienjarige Naomi Wijsman meer leert over de geschiedenis van het westerse denken, begint ze steeds duidelijker raakvlakken te ontdekken met haar eigen leven.
Haar identiteit als adoptiekind, het belang van haar naam en de manier waarop ze met haar emoties omgaat - al die kwesties blijken wonderwel aan te sluiten bij vraagstukken waarover de oude filosofen zich hebben gebogen.

Alleen die ene grote dreiging in Naomi's leven, de reeks vreemde ongelukken die haar collega's bij aardewerkfabriek Warchums Steengoed treft, zal de filosofie ook daarop meer licht kunnen werpen?

Tot zover de achterflap van het boek ‘84 namen’ dat het eigentijdse antwoord op ‘De wereld van Sofie’ is. In ‘De wereld van Sofie’ zit er nogal een kloof tussen het verhaal en de filosofische theorie. De vertelling over Sofie is eigenlijk te kinderlijk voor de doelgroep en dient vooral als kapstok en is op zich niet heel spannend of interessant. Sofie blijft in het verhaal vlak en de filosofische kennis komt in een soort grote mensen colleges voorbij.

In 84 namen is deze kloof veel kleiner. Het verhaal zou zonder de filosofische intermezzo’s ook spannend en interessant zijn. De hoofdpersoon Naomi is in tegenstelling tot Sofie een rond karakter. De filosofie is op een natuurlijke manier in het verhaal verweven doordat Naomi een filosofiecursus doet. Als lezer ga je mee naar de cursus en de filosofische theorie komt zo heel toegankelijk voorbij doordat het niet een soort college is maar een dialoog met de klas. Naomi laat zich af en toe inspireren door de denkbeelden die voorbij komen, vooral door de ideeën van Seneca. Deze inspiratie had nóg wel een paar keer een echte rol in het verhaal mogen spelen, dan had het boek nog sterker geweest.

Dat zouden dan ook mooie, natuurlijke momenten zijn om het boek te gebruiken om samen met een middelbare schoolklas te filosoferen over bepaalde filosofische denkbeelden en stromingen. Nu moet je zelf een beetje zoeken naar stukken om voor dit doel te gebruiken.

Spannend en interessant boek voor wat oudere pubers en beslist ook voor volwassenen die meer over filosofie willen weten maar dit niet al te ingewikkeld gepresenteerd willen hebben.

Fabien van der Ham

Centrum Kinderfilosofie Nederland, Middelburgseweg 113, 2771 NJ Boskoop, e. info@kinderfilosofie.nl